Být viděn – opomíjené pravidlo bezpečnosti na silnicích

Nejzranitelnější účastníci silničního provozu jsou chodci, nicméně i ostatní, kteří se pohybují na silnici a v její blízkosti jsou ohroženi.

Na jakou vzdálenost řidič uvidí chodce?

Řadou testů bylo dokázáno, že pokud se po silnici pohybuje člověk v tmavé, například modrém oblečení, je řidič schopen zaznamenat jej na vzdálenost 18 metrů. Lepší to je už například se žlutou barvou oblečení, kdy je chodec zaznamenán na vzdálenost 37 metrů, v bílém oblečení ho pak řidič vidí na 55 metrů. Ale ani tato vzdálenost není v noci na bezpečné vyhnutí se chodci dostačující. Chodci by proto vždy měli mít na svém oblečení nějaký prvek, který by je více zviditelnil.

viditelnost_chodcu

Přes den se nabízejí například fluorescenční materiály – ty zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. V noci a za snížené viditelnosti je výhodnější použití reflexních materiálů - ty odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji světla, a to až na vzdálenost 200 metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10x větší vzdálenost než oblečení modré.

Proč je důležitá vzdálenost, na jakou řidič uvidí chodce?

Ono by o tu vzdálenost až tak nešlo, kdyby se řidič, resp. jeho vozidlo nepohybovalo. Řidič musí udělat tři věci. Nejdříve musí chodce uvidět. Následně si musí uvědomit, co to pro něj znamená – musí vyhodnotit situaci a najít řešení. A až následně teprve zahájí vyhýbací manévr. Zdá se Vám to složité? Vždyť o co jde? Jde o čas! Než lidský mozek informace zpracuje a svaly provedou, uplyne minimálně 1,5 sekundy. Za tu dobu ujede auto při rychlosti 70 km/h vzdálenost 30 m. V noci počítejme s reakční dobou klidně 2,5 sekundy. Ujetá vzdálenost bude opět při rychlosti 75 km/h téměř 49 m. Z toho jasné vyplývá, že na čím větší vzdálenost řidič chodce uvidí, tím více času řidič na reakci získá. Opravdu vsadíte svůj život na pomalou reakci někoho jiného?

Co říká zákon o reflexních prvcích?

V České republice platí pro chodce od 20. února 2016 povinnost mít na sobě reflexní prvky, pohybuje-li se v noci po neosvětlené silnici mimo obec. Tato povinnost je zakotvena v § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích“. Zákon tedy myslí na veškeré zhoršené podmínky viditelnosti, tedy nejen noční hodiny, ale i mlhu, šero apod. Z hlediska vlastní bezpečnosti je však samozřejmě dobré využít reflexní prvky všude tam, kde hrozí, že řidič nemá možnost chodce bezpečně rozeznat. 

Jak to řeší ve světě?

Že takové prvky mají své opodstatnění, vědí například v Estonsku. Zatímco tam bylo v roce 1999 usmrceno 47 chodců, v roce 2010 již jen sedm! Zcela jistě k tomu přispěla uzákoněná povinnost nosit reflexní prvky při snížené viditelnosti. Od roku 2011 mají v Estonsku dokonce povinnost nosit reflexní prvky i při pohybu za snížené viditelnosti v obci. Estonsko však není v Evropě jediné. Tuto povinnost mají například i chodci ve skandinávských zemích, ve Španělsku či u našich sousedů na Slovensku.

Co na to statistiky?

V loňském roce zemřelo 72 chodců, kteří nebyli v noci vidět. Dlouhodobě narůstá počet usmrcených chodců.  Za poslední tři roky zemřela víc jak polovina chodců v noci a za zhoršené viditelnosti. K tomu asi není co dodat.

Ještě váháte?...

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.